واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

راهنمایی برای خرید نوشت‌افزار در آستانه نزدیک شدن به فصل آغاز تحصیل

  • کد خبر: ۱۸۱۵۲۷
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
راهنمایی برای خرید نوشت‌افزار در آستانه نزدیک شدن به فصل آغاز تحصیل
نکاتی که رعایت آن‌­ها درهنگام تهیه نوشت­ افزار به داشتن یک خرید مقرون به ­صرفه کمک زیادی می‌کند.

معصومه متین‌نژاد | شهرآرانیوز؛ شهریور که از راه می‌رسد، بازار خرید نوشت‌افزار، کیف، کفش و لباس برای مدرسه بچه‌ها هم داغ می‌شود. پدر و مادر‌هایی که تجربه این‌چنین خرید‌هایی را در سال‌های پیش داشته‌اند، می‌دانند که از کجا، چگونه و چه‌چیز‌هایی را باید بخرند تا هم نیاز بچه‌ها را به بهترین شکل تأمین کرده‌باشند و هم برایشان مقرون به‌صرفه باشد، اما والدینی که تازه امسال کلاس‌اولی دارند، قصه‌شان کمی متفاوت است.

ذوق رفتن بچه‌ها به مدرسه، اگر برای این والدین بیشتر از خود بچه‌ها نباشد، کمتر هم نیست. موضوعی که خیلی وقت‌ها سبب می‌شود تا دست به خرید‌های تکانه‌ای بزنند، برای همین می‌خواهیم امروز با یک مجموعه پیشنهاد‌های کاربردی برای تهیه نوشت‌افزار به این دسته از والدین کمک کنیم تا در خرید‌هایی که در روز‌های پیش رو دارند، کمتر به‌دردسر بخورند و حرفه‌ای‌تر خرید کنند.

پیش از روانه شدن به بازار

پیش از اینکه روزی را برای خرید درنظر بگیرید، برنامه‌ای برای خریدتان بچینید. بودجه‌ای را برای این منظور کنار بگذارید و نیازهایتان را روی کاغذی یادداشت کنید. بچه‌ها برای خرید‌های این‌چنینی خیلی ذوق‌زده‌اند، پس آن‌ها را هم باخودتان ببرید و از نظر آن‌ها در خرید نیز استفاده کنید، اما یادتان باشد که پیش از رفتن به بازار درباره محدودیت‌های خریدتان با بچه‌ها صحبت کنید.

شناسایی بازار‌های هدف

اینکه از کجا خرید کنید، به‌اندازه اینکه چه‌چیزی بخرید اهمیت دارد. پس پیش از رفتن به بازار مکانی که قصد خرید از آنجا را دارید، مشخص کنید. بولوار مصلی و قرنی از مکان‌های مناسب برای تهیه نوشت‌افزار در شهرمان هستند که قیمت‌های خوب و تنوع بسیار بالایی برای انتخاب دارند. البته اگر کمی صبر کنید می‌توانید از نمایشگاه‌هایی خرید کنید که هرساله با همین منظور در نیمه دوم شهریور در شهرمان برگزار می‌شوند و بسیار مقرون‌به‌صرفه هم هستند.

انتخاب محصولات داخلی

چندسالی می‌شود که بازار‌های نوشت‌افزار با محصولات خوب داخلی اشباع شده‌اند. قیمت‌های مناسب، کیفیت‌های به نسبت عالی و محصولاتی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی‌مان در تضاد نیستند، ویژگی‌هایی هستند که سبب می‌شوند هم به رونق تولید داخلی کمکی کرده‌باشیم و هم در عرصه فرهنگ‌سازی برای بچه‌ها از سنین مدرسه موفق ظاهر شویم. منظورمان معرفی غیرمستقیم شخصیت‌های داستانی ملی و مذهبی با استفاده از ظرفیت نوشت‌افزار‌ها مانند دفتر و دفترچه یا جامدادی است.

خرید‌های کارشناسی‌شده

خرید نوشت‌افزار هم مانند هرچیز دیگری فوت‌وفن‌هایی دارد که کمک می‌کند هم انتخاب مناسبی داشته‌باشید و هم پول اضافی به یک وسیله غیرضروری ندهید. در ادامه به برخی نکات کارشناسی‌شده در خرید برخی نوشت‌افزار‌ها و لوازم مدرسه پرمصرف بچه‌ها اشاره گذرایی داریم.

جامدادی

  • جامدادی ۱۶۰۰۰ تا ۲۷۸۰۰۰ تومان

جامدادی باید کوچک و حمل راحتی داشته‌باشد. جامدادی‌های بزرگ جای زیادی را درون کیف می‌گیرند.
جنس جامدادی بهتر است که پارچه‌ای با قابلیت شست‌وشو باشد، چون خیلی زود کثیف می‌شود.
اگر جامدادی زیپ‌دار است، اولویت انتخاب با زیپ‌های پلاستیکی باشد. نوع کشی و چسبی نیز در اولویت‌های بعدی برای انتخاب هستند.

تراش

  • تراش ۷۰۰۰ تا ۱۰۴۰۰۰ تومان

بهترین انتخاب برای جنس تراش نوع پلاستیکی است. وزن کمی دارد و امکان بریدگی و خراش روی پوست ندارد.
تراش‌های محفظه‌دار انتخاب بهتری به نسبت تراش‌های معمولی هستند تا بچه‌ها مجبور نباشند دائم کنار سطل زباله بایستند.
تراش‌های رومیزی اولویت بیشتری برای خرید نسبت به نوع‌های معمولی و ساده دارند، ولی برای بردن به مدرسه گزینه خوبی نیستند.

خودکار

  • خودکار ۳۵۰۰ تا ۱۷۵۰۰ تومان

خودکار بهتر است که درپوش داشته‌باشد، چون افزون‌بر آنکه مانع ریختن جوهر می‌شود، از خط خطی شدن جامدادی یا کیف نیز جلوگیری می‌کند.
حواستان به میزان راحتی دست گرفتن خودکار باشد. خودکار‌های سه‌گوش گزینه بهتری برای انتخاب هستند. در بعضی از خودکار‌ها در قسمتی که انگشت روی بدنه آن قرار می‌گیرد، یک پوشش پلاستیکی وجود دارد که مانع آسیب رسیدن به انگشت می‌شود.
خودکار نه خیلی سبک باشد و نه خیلی سنگین.
خودکار باید روی کاغذ روان حرکت کند. پس حواستان به سختی نوک آن باشد.

دفتر

  • دفتر ۴۰ برگ ۱۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ تومان
  • دفتر ۸۰ برگ ۲۱۰۰۰ تا ۴۸۰۰۰ تومان

برای هر درس دفتری با تعداد برگه‌های مناسب برای همان درس انتخاب کنید، دفتر‌هایی با وزن کم یک مزیت است، چون کیف فرزندتان را خیلی سنگین نمی‌کند.
برای کودکان دبستانی دفتر‌هایی با تعداد برگ بالا نخرید و به دفتر‌هایی با پنجاه‌برگ و نهایت هشتاد برگ بسنده کنید.
جلد دفتر و ضخامت در ماندگاری مهم است، ولی نه برای دفتر مشق.
دفتر‌هایی که با دوخت از وسط دفتر صحافی شده یا فنری هستند، ماندگاری بالاتری دارند. بهترین نوع صحافی فنری دوبل است، ولی برای هرسنی و هردرسی ضرورت ندارد که این‌قدر هزینه کنید.
به فاصله خطوط دفتر از هم و نوع خط آن نیز توجه کنید، نباید خیلی نزدیک به‌هم یا پررنگ و کم‌رنگ باشند.

مداد

  • مداد مشکی ۵۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان
  • مداد قرمز ۶۵۰۰ تا ۱۶۰۰۰ تومان

در خرید مداد برای دانش‌آموزان دبستانی، اولویت با مداد ساده است. استفاده از مدادنوکی برای سن‌های پایین کمی سخت است.
مداد‌های ساده نسبت به مداد‌های کاغذی دارای اولویت بالاتری هستند، چون راحت‌تر تراشیده می‌شوند و کاربری آن نیز راحت‌تر است.
مدادی با سختی مغز متوسط انتخاب کنید. هرچه مغز مداد سخت‌تر باشد، هنگام نوشتن فشار بیشتری به دست وارد می‌کند. ازطرفی هرچه نوک مداد نرم‌تر باشد، زودتر تمام می‌شود و باید دائم تراشیده شود. مداد‌هایی با سختی متوسط HB و B۱ را انتخاب کنید.

پاک‌کن

  • پاک‌کن ۵۵۰۰ تا ۳۶۰۰۰ تومان

جنس پاک‌کن نه آن‌قدر باید سفت باشد که نوشته را به زحمت پاک کند و نه آن‌قدر نرم که سریع بشکند و با هربار پاک‌کردن تکه‌تکه شود.
مواد به‌کار رفته در تولید آن باید مرغوب و باکیفیت باشد تا سبب ایجاد حساسیت در کودکان نشود.

مدادرنگی

  • مدادرنگی ۶ تایی ۱۶۵۰۰ تا ۴۴۰۰۰ تومان
  • مدادرنگی ۱۲ تایی ۷۸۰۰۰ تا ۲۳۴۰۰۰ تومان

سختی مغز مدادرنگی باید از مدادمشکی یا قرمز کمتر باشد تا هنگام رنگ‌آمیزی فشار زیادی به دست یا دفتر وارد نکند.
برای کودکان دبستانی جعبه‌هایی از مدادرنگی را انتخاب کنید که رنگ‌های اصلی را دارند.
خوش‌دستی مدادرنگی هم باید مانند مدادمشکی باشد و دست را اذیت نکند.

نکته: هنگام خرید مدادشمعی و ماژیک حتما نوشته‌های روی آن را مطالعه و به ترکیبات آن‌ها توجه کنید. نوع بی‌کیفیت این محصولات می‌تواند سبب حساسیت در کودکان شود. در صورتی که روی آن عبارت غیرسمی یا Non-toxic نوشته‌شده، بهترین انتخاب است. مدادشمعی باید یک پوشش محافظ برای در دست گرفتن داشته‌باشد.

پرگار، گونیا، نقاله و خط‌کش

  • خط‌کش ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تومان

بهتر است که این وسایل درپوش داشته یا جعبه‌دار باشند.
خط‌کش نباید فلزی، شیشه‌ای یا خیلی بلند باشد. گونیا و نقاله هم بهتر است که پلاستیکی باشند.
درجه‌بندی روی آن‌ها نباید خیلی کم‌رنگ باشد.

توجه: تنوع نوشت‌افزار‌های درون بازار به‌حدی زیاد است که نمی‌توان قیمت تک‌تک آن‌ها را جداگانه درآورد، اما می‌توان حدودی قیمت هروسیله را مشخص کرد تا شما بدانید برای این منظور چقدر باید هزینه کنید.

به صرفه و با کیفیت تهیه کنید

تکلیف خریدهمین طوری نمی‌شود بدون برنامه ریزی به بازار رفت و نوشت افزار تهیه کرد. بهتر است با در نظر گرفتن شرایط سنی دانش آموزان و اینکه در چه مقطع تحصیلی هستند و چه نوشت افزاری بیشتر به کارشان می‌آید، خرید کرد.

چند نکته مهم در هنگام خرید

  • از خرید دفتر‌ها و جامدادی‌هایی که طرح و نماد شخصیت‌های خشن و منفی دارند، خودداری کنید.
  • به سن و جنس بچه‌ها در زمان خرید نوشت‌افزار دقت کنید. جامدادی که برای یک دختربچه می‌خرید با یک پسربچه از نظر طرح و رنگ تفاوت دارد.
  • به‌جای زرق‌و‌برق نوشت‌افزار‌ها به کیفیت آن‌ها توجه کنید و به آن پول بدهید.
  • از خرید نوشت‌افزار‌های معطر یا آن‌هایی که بوی نامطبوعی دارند، خودداری کنید.
  • از خرید نوشت‌افزار زیاد‌ی بپرهیزید. بچه‌ها با در اختیار داشتن تعداد زیادی نوشت افزار اطمینان خاطر پیدا می‌کنند و حواسشان به نگهداری وسایلشان نیست.
  • برای هردرس دفتری با مشخصات متفاوت خرید کنید تا بچه‌ها آن‌ها را باهم اشتباه نگیرند.

نگاه مقرون‌به‌صرفه یعنی...

پول زیاد صرف خرید وسیله‌ای کردن به‌معنای داشتن بهترین انتخاب نیست. گاهی کافی است که کمی خلاقیت به خرج بدهید و پول را صرف چیز‌های دیگری بکنید. برای این منظور هم فقط باید به این نگاه کنید که «چگونه می‌توان بر ارزش افزوده یک وسیله اضافه کرد؟» در ادامه باهم چند نمونه را مرور می‌کنیم:

  • دفتری با برگه‌های باکیفیت و جلدی ساده بخرید و آن را خودتان دوباره جلد کنید.
  • جلد‌هایی را که ماندگاری زیادی دارند، پس از تمام شدن برگه‌های دفتر از آن جدا و دوباره برای جلد کردن دفتر دیگری استفاده کنید.
  • از گیره یا نگهدارنده مداد برای استفاده از مداد‌هایی که طولشان کوتاه شده‌است، کمک بگیرد.
  • با پارچه‌های شلوار‌های کهنه مانند لی و جین یا کیف‌های بدون استفاده برای بچه‌ها جامدادی درست کنید.
  • برگه‌های سفید دفتر‌های استفاده شده سال‌های پیش را جدا و دوباره صحافی و جلد و برای دفتر مشق استفاده کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->